Social listening

social-listening-social-media-marketing
Bert Bossier

Geschreven door Bert

22 februari 2021

Social listening of social media listening is een cruciaal onderdeel van social media marketing (een vorm van inbound marketing). Het omvat alles hoe je op social media platformen (bv. Facebook, Twitter, Instagram) omgaat met de gebruikersactiviteiten van je klanten en prospecten (die overeenkomen met je buyer persona).

Door die interactie bij te houden kan je zien hoe zij omgaan met jou merk alsook deze van concurrenten. Het vormt dus ook een soort van concurrentie-analyse. Door te doen aan social listening kan je je huidige buyer persona verder definiëren. Niet enkel is dit handig voor jou als marketeer, ook andere departementen van een bedrijf hebben er baat bij. Zo kan social listening worden gebruikt om te doen aan headhunting waarbij HR (human resources) talentvolle profielen gaat opsporen die matchen met je merk of bedrijf.

Dankzij social listening is het tevens mogelijk snel een klacht of positieve reactie te spotten en deze zo snel mogelijk te behandelen. Superfans zijn dus ook belangrijk om te spotten via social listening.

Hoe kan ik social listening toepassen?

Hier zijn verschillende mogelijkheden voor, van gratis tot betalend. De eenvoudigste manieren om aan social media listening te doen is door zelf in de naam van je bedrijf op zoek te gaan naar zoekwoorden/termen die relevant zijn in de sector waarin je actief bent. Dat kan bijvoorbeeld door hashtags te volgen of referenties in het veld te volgen (LinkedIn). Enkele third-party tools zijn bijvoorbeeld Google Alerts, TweetDeck, Hashtagify of Social Mention.

Concurrenten vinden met social listening

Niet enkel is social listening handig om bestaande klanten te vinden of aan prospectie/recruiting te doen, het is ook dé manier om concurrenten te bestuderen of eigen productonderzoek te doen. Hashtags tonen vaak trends aan of onthullen zelf waar je concurrent mee bezig is. Heb je bijvoorbeeld een concurrent die actief is in de software sector en post die de laatste weken vaak over automation? Dan werken ze achter de schermen misschien wel aan een automation tool voor hun softwarepakket. Het is dus een belangrijk middel om voorop je concurrenten te blijven. Topics vinden voor je content strategie is dus een bijkomend voordeel wanneer je aan social listening doet.

Niet enkel helpt social listening om inspiratie van concurrentie te halen, het is ook een middel om mogelijke conflicten met hun cliënteel op te sporen en te bekijken waar jij kan op inspelen. Bekijk dit echter niet verkeerd. Doe geen dingen waarvan je zelf ook niet zou willen dat de concurrent het bij jou lapt. Wees customer-centric (klanten staan centraal) en help hun waar je kan zonder pusherig of onbeleefd te zijn.

Wanneer je in marketing zit, dan is contentmarketing mogelijks geen onbekende voor jou. Social listening kan je hier zeker bij helpen om opportuniteiten te spotten. Voornamelijk om te zien of je eigen content wel aanslaat. Vergeet namelijk niet dat de meeste personen binnen enkele seconden beslissen of ze de interactie met je content zullen aangaan of niet.

Wat is het verschil met social monitoring?

Listening en monitoring zijn niet hetzelfde. Bij social monitoring ga je niet de interactie aangaan maar enkel observeren. Dat omvat dus ook een deel social listening waarin je op zoek gaat naar de personen die matchen met het profiel van je buyer persona of bedrijven actief in dezelfde sector (of juist niet maar die wel een inspiratie vormen voor je eigen business). Daarnaast hoef je bij social monitoring ook niet per se lid te zijn van een groep.

 

Gerelateerde blogs

DAGMAR

DAGMAR

DAGMAR staat voor Defining Advertising Goals for Measuring...

Lees meer