Pretesting

Wat is pretesting?
Bert Bossier

Geschreven door Bert

1 juni 2021

Wat is pretesting?

Pretesting is het testen van een communicatiecampagne alvorens deze live gaat. Hierbij worden reclamestimuli getest voordat de reclame in de media verschijnt. Het is belangrijk om te kijken wat het effect is van bepaalde reclame op de attitude van iemand (cognitief, affectief en conatief).

Doelstellingen van pretesting

  1. Optimalisatie blootstellingsfrequentie
  2. Beoordeling (intermediaire) communicatie-effect
  3. Selectie juiste stimuli
  4. Testen van voltooide stimuli

Categorieën van pretesting

Pretests kunnen intern worden geëvalueerd (bij medewerkers uit de organisatie), maar men kan ook kijken naar tussenliggende effecten door in kaart te brengen hoe de beoogde doelgroep reageert op de voorgenomen uitingen.

Checklist voor interne pretesting van reclame

  • Is de reclame op het eerste zicht aantrekkelijk?
  • Heeft de reclame impact en is deze opvallend?
  • Is de reclame consistent met de briefing?
  • Wordt de essentiële verkooppropositie (USP) vaak genoeg genoemd?
  • Is de koptekst gericht op de propositie?
  • Wordt het product goed genoeg afgebeeld?
  • Komen het logo, de merknaam, de slogan en het packshot in de reclame afdoende naar voren?
  • Wat lijkt de bedoelde boodschap van de reclame te zijn en is deze boodschap consistent met de campagnedoelstellingen?

Beperkingen van pretesting

  • Individuele tests
  • Je hebt nooit de best mogelijke reclame
  • Het is een kunstmatige setting
  • Consumer jury effect
  • Invloed van herhaling
  • Beperkte tijd tussen blootstelling en zien van reclame
  • Invloed van externe factoren
  • Individuele tests

 

Wil je de campagne nadien ook meten om te zien of het effectief is geweest (posttesting)? Zorg dan dat er eerst een pretesting werd gedaan of maak gebruik van benchmarks.

Bron: Pickton, D. en Broderick, A. (2001), Integrated Marketing Communications. Harlow: Financial Times/Prentice Hall.

Gerelateerde blogs

DAGMAR

DAGMAR

DAGMAR staat voor Defining Advertising Goals for Measuring...

Lees meer