DAGMAR

Bert Bossier

Geschreven door Bert

26 mei 2021

DAGMAR staat voor Defining Advertising Goals for Measuring Advertising Results en is een traditioneel model van effectiviteitsdoelstellingen en het meten van resultaten. Dit model wordt vaak gebruikt voor de definitie van communicatiedoelstellingen. Om een consument een product te laten kopen, of om de frequentie van herhalingsaanschaf te optimaliseren, moet hij/zij onderstaande fasen doorlopen (9 effecten):

9 effecten van DAGMAR:

  1. Categoriebehoefte
  2. Merkbekendheid
  3. Begrip/kennis van het merk
  4. Merkattitude
  5. Aankoopintentie
  6. Aankoopondersteuning
  7. Aankoop
  8. Tevredenheid
  9. Merkloyaliteit

Elke promotiecampagne moet op basis van deze communicatiedoelstellingen worden georganiseerd. De keuze moet worden afgestemd volgens:

  • Eerdere situatieanalayse van de markt
  • De merkpositionering
  • De concurrentie
  • De mogelijkheden en bedreigingen (SWOT)
  • De doelgroep

 

Bron: Pelsmacker, P., & Geuens, M. (2019). Marketingcommunicatieplanning. In Marketingcommunicatie (6de editie, pp. 123-124). Pearson Benelux B.V.

 

Gerelateerde blogs