Content curation

wat-is-content-curation-curated-content-baltius-seo
Bert Bossier

Geschreven door Bert

21 februari 2021

Wat is content curation?

Content curation of content curatie is het verzamelen van content/nieuwsberichten die interessant is voor de industrie/sector waarin jij of je bedrijf bent. Wanneer je dit type content gaat delen met je doelpubliek (lees: volgers, fans) op social media, bouw je een diverse feed op met niet louter commerciële boodschappen.

Dit kan je zowel als bedrijf doen waarbij je content zal delen van je gebruikers (user generated content) maar zelfs content die kan worden gelinkt aan concurrenten is interessant. Op persoonlijk vlak is content curation minstens even interessant aangezien het de poort opent naar nieuwe connecties en industrieën. LinkedIn is daar het medium bij uitstek voor. Door het opbouwen van een netwerk en het verkrijgen van nieuwe relaties, zorg je namelijk voor een hoger bereik. Dankzij content curation toon je je diverse kennis.

Hoe doe je aan content curation?

Een van de belangrijkste eigenschappen om aan content curation te doen is via social listening. Het is een methodiek om om te gaan met de activiteit van gebruikers en concurrenten op sociale media. Door die interactie bij te houden kan je zien hoe zij omgaan met jou merk alsook deze van concurrenten. Het vormt dus ook een soort van concurrentie-analyse. Door te doen aan social listening kan je je huidige buyer persona verder definiëren. Niet enkel is dit handig voor jou als marketeer, ook andere departementen van een bedrijf hebben er baat bij.

Verschillende studies geven een ander beeld qua verhouding voor eigen posts VS content curation, al komt het er overal op neer zoveel mogelijk unieke content van anderen te delen en je eigen merk en pure reclame pas op de laatste plaats te zetten. Hubspot Academy vermeldt daarom de 80-20%-regel waarin 80% van je merkenfeed (of persoonlijke feed) uit curated content bestaat. Vergeet hier uiteraard niet – zoals steeds – rekening te houden met je buyer persona. Een andere manier om je buyer persona te leren kennen, is via surveys.

Vergeet tenslotte niet om niet puur content te delen die relevant is voor je eigen publiek te delen, maar daar ook een persoonlijke twist aan te geven door die te vergezellen met een persoonlijk citaat.

Met welke tools kan ik aan content curation doen?

Zoals steeds in marketing en sales, zijn er verschillende betalende tools op maand- of jaarbasis. Gelukkig zijn er ook simpele gratis alternatieven die ideaal zijn wanneer je alleen bent. Dat begint al met het volgen van hashtags op de platformen waar je actief bent (bv. Instagram) en deze bij te houden in een spreadsheet. Ze kunnen later altijd van pas komen.

Gerelateerde blogs

DAGMAR

DAGMAR

DAGMAR staat voor Defining Advertising Goals for Measuring...

Lees meer