Social Media Marketing

Social media draait om mensen, niet voor je bedrijf.
Publiceer op maat van je volgers en de rest volgt vanzelf.

Een wereld zonder social media is niet meer weg te denken. Naar schatting maken zijn er meer dan 3,78 miljard gebruikers in 2021 die de platformen niet meer uit hun leven kunnen weg denken. Waar social media begon om interactie te creëren tussen gebruikers, is het uitgegroeid tot een commercieel winstgevend platform waar zowel grote als kleine organisaties hun doelgroep willen bereiken met als doel een grotere bekendheid en uiteindelijk ook het genereren van extra sales.

Tegenwoordig hebben zo wat alle bedrijven ter wereld wel een social media kanalen. Juist omdat het zo toegankelijk en gebruiksvriendelijk is, is het aanmaken van een eigen pagina zo vanzelfsprekend. Niet alleen hebben veel bedrijven hun eigen social media kanalen, we zien dat meer en meer mensen social media verkiezen boven een eigen website.

Niet alleen is social media het middel bij uitstek voor het bereiken van nieuwe en bestaande klanten (zowel B2C als B2B), het biedt ook opties in de analyse van je concurrentie, identificeren van nieuwe marktsegmenten, inspiratie naar eigen content en het aangaan van interactie met de consument.

Hoe pak je die social media nu aan?

We gaan er van uit dat je reeds een eigen pagina kon aanmaken. Zorg hierna voor het ontwerpen van een duidelijke profielfoto (bij voorkeur je logo/favicon in vierkant formaat). Afhankelijk van welk platform je gebruik zal je ook een omslagfoto moeten maken. Velen onder hun bieden ook de optie om een omslagvideo te maken. Een absolute aanrader wanneer je een dynamische pagina wil creëren en meer wil weergeven dan enkel een foto van je bedrijfsomgeving. Alhoewel de verleiding groot kan zijn mag je zeker niet te veel tekst plaatsen in je omslagfoto- of video. Hou het neutraal en sober met één titel slogan en eventueel een subtitel.

Hierna kan je starten met het posten van content. Doe dit niet zomaar maar maak gebruik van een contentkalender zodat je structuur en regelmaat kan houden in je feed. Vergeet zeker ook niet om na het posten de prestaties van de berichten in de gaten te houden en ga interactie aan met je volgers. Doe dit voor zowel positieve als negatieve berichten. Ook wanneer je een negatieve reactie zou krijgen is het belangrijk om interactie aan te gaan met deze persoon en te vragen waarom hij/zij ontevreden is. Wees altijd professioneel en geduldig. Klant is koning 😉

Waar kunnen jullie mij mee helpen?

 

1) Beheer van advertenties op sociale media

We hoeven je wellicht niet te vertellen dat je zowel organisch als betalend berichten kan posten op sociale media. Bedrijven als Facebook, LinkedIn of TikTok zijn dan ook geen NGO’s en gebruiken data van gebruikers als commerciële inkomstenbron.Alhoewel we hier niet zullen ingaan op de gepaarde gevolgen rond privacy, die data is een bron van onschatbare waarde. Baltius helpt je hier verder in het beheren van een doelgerichte advertenties die tot bij de juiste mensen komen. We kunnen je alvast verklappen dat het niet gewoon op de knop ‘promoot bericht’ klikken is.

 

2) Volledige overname van social mediakanalen

Postte jij vroeger de berichtjes op social media maar zonder een enkele like of reactie? Begrijp je niet wat je verkeerd deed? Naast coaching kan Baltius ook de moeilijke taak van het beheren van al deze platformen van jou overnemen. Dit doen we door een gestructureerde planning te ontwerpen waarin je telkens kan monitoren welke berichten we wanneer zullen posten. Naast de planning en publicatie van deze berichten staan we ook in om verschillende prestaties te monitoren alsook het bedenken van originele content. We maken hiernaast tijd om langs te komen zodat we beeldmateriaal kunnen maken voor bij deze posts. Via een online dashboard is het mogelijk bij te houden hoe de berichten over de verschillende social media kanalen presteerden.

Baltius verzorgt het volledige beheer van onze sociale media. Hier zijn we zeer tevreden over. Bert werkt zeer zorgvuldig en gestructureerd. Hij is altijd heel stipt en nauwkeurig. Hierdoor bereikten onze social media kanalen opnieuw een veel groter bereik.
Olivier Honoré

CEO, Bossuwé

De 60/30/10-regel

De verleiding kan groot zijn om zoveel mogelijk promotie te maken voor je product of dienst op social media (het is nu eenmaal gratis tenzij je gaat promoten), dat is hoogstwaarschijnlijk niet waar je je volgers mee zult boeien. De truc is om een gevarieerde contentkalender uit te denken die niet alleen je eigen services in de kijker zet, maar ook alles errond. Denk maar aan klantenervaringen, unieke gebeurtenissen in je bedrijf, leuke evenementen, een blik achter de schermen…

Het Amerikaanse SnapRetail vat deze strategie samen in een 60/30/10-regel. 60% van de content die je publiceert op je pagina moet bestaan uit interactieve content waar je je volger in gaat betrekken (bv. een give away), 30% van je content moet gedeelde content zijn van je volgers of publicaties die te koppelen zijn aan je eigen pagina. Het gaat dus niet enkel om je eigen bedrijf maar ook de context. Tenslotte is er de 10% waarin je eigen producten en diensten kan aanbevelen of een aankondiging kan doen met bv. een uitverkoop.

Deze klanten gingen je voor:

Branding voor Bossuwé

Bekijk hieronder enkele van de beelden die Baltius maakte voor het gebruik op sociale media.

Klaar om je social media onder handen te nemen?

Wij zijn er alvast klaar voor, nu jij nog. Neem contact op via onderstaande knop en we beantwoorden je bericht binnen de 24 uur voor een kennismakend gesprek. Volledig vrijblijvend en gratis.