SEO
De kunst om bovenaan te scoren in zoekmachines zonder dat je daar voor hoeft te betalen.
SEO of Search Engine Optimization kan worden opgedeeld in 3 verschillende delen.
- Techniek
- Content
- Autoriteit
Techniek | Inhoud | Autoriteit |
Leesbaarheid | Relevantie | Populariteit |
Mobielvriendelijk | On-page SEO | Off-page SEO |
Snel | Authentiek | Linkbuilding |
Veilig | Lokaal | Vertrouwen |
Overzichtelijk | Zoekwoorden | Sociale media |
Meetbaar | HTML | Cookies |
In bovenstaande tabel zie je de 3 belangrijke onderdelen van SEO. Daaronder zijn alle criteria te zien die aanwezig moeten zijn op jouw website om goed te scoren in zoekmachines. Wat ze precies betekenen en welk effect ze teweegbrengen, is te lezen in de volgende paragrafen.
Pijler 1: Techniek
Leesbaarheid
Tot enkele jaren terug was de taak van een digital marketeer hoofdzakelijk om creatief te zijn en in te spelen op de wensen van de klant. Tegenwoordig is techniek echter ook belangrijker gaan worden. Om kwalitatieve websites te bezorgen aan Google is het vaak noodzakelijk om HTML te begrijpen en zo zaken aan te passen. Zo moet je zorgen dat pagina’s die werden verwijderd, een goeie landingspagina krijgen. Vervolgens worden bezoekers worden doorverwezen via een 301-redirect naar een relevante vervanger voor die pagina. Ook titels moeten goed te lezen zijn voor zoekmachines, dat maakt het eveneens aantrekkelijker voor de gebruikers van je website. Een voorbeeld van hoe je dit uitschrijft, zie je hieronder. Door de kop in te voeren onder de meta title en de beschrijving in te voeren onder de meta description.

SEO optimalisatie (voor)

SEO optimalisatie (na)
Mobielvriendelijk
Naast een leesbare website voor zowel gebruiker als zoekmachine, moeten websites ook geschikt zijn voor mobiele apparaten. Dit werd extra belangrijk toen Google in 2015 ‘Mobilegeddon’ lanceerde. Deze update zorgde ervoor dat Google eerst keek naar websites die mobielvriendelijk waren, en pas daarna overschakelde naar de desktopversie. Wanneer dat niet zo is, plaatst Google je lager in de zoekresultaten. Dit zorgde voor een daling van 21% bij websites op de eerste 3 pagina’s (Preudhomme, 2019) die niet mobielvriendelijk waren.