Search Engine Marketing

Dé manier om gevonden te worden in zoekmachines: het is de combinatie van SEO en SEA.

search-engine-marketing-baltius

Wat is zoekmachinemarketing?

Search engine marketing of zoekmachinemarketing wordt gedefinieerd als het specialisme waarbij wegpagina’s vindbaar zijn bij zoekdiensten. Veel bedrijven zonder een geavanceerd marketingteam denken echter dat het lanceren van een website voldoende is om bovenaan de SERP te pronken. Het doel van dit type marketing is om meer online bezoekers naar je website te lokken. Dit kan zowel organisch (gratis) als betalend.

Deze term wordt altijd opgesplitst in SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising). Beiden zijn belangrijk, alhoewel je best start met SEO alvorens te gaan adverteren op zoekmachines. Waarom dat precies is, leggen we je hieronder uit.

Search Engine Optimization

SEO of Search Engine Optimization (zoekmachineoptimalisatie) wordt ook wel gezien als de heilige graal van het internet. Het bestaat al jaren en er is niemand die de perfecte formulie weet, ook marketeers niet. Dat komt omdat zoekmachines (waaronder Google de bekendste is) werken met geheime algoritmes om te bepalen welke websites bovenaan mogen staan in de SERP en welke niet. Toch zijn er specifieke trucjes om je kansen op een sterke positie te verhogen. Organisch scoren in Google, Bing of zelfs YouTube is dan ook belangrijk wanneer je online wil gevonden worden.

seo-techniek

Techniek

  • Leesbaarheid
  • Mobielvriendelijk
  • Snel
  • Veilig
  • Overzichtelijk
  • Meetbaar
seo-inhoud

Inhoud

  • Relevantie
  • On-page SEO
  • Authentiek
  • Lokaal
  • Zoekwoorden
  • HTML
seo-autoriteit

Autoriteit

  • Populariteit
  • Off-page SEO
  • Linkbuilding
  • Vertrouwen
  • Social media
  • Cookies

Search Engine Advertising

Het kan vaak zijn dat je website op sommige momenten wel wat extra visibiliteit zou kunnen gebruiken. Omdat je dan niet op lange termijn wil werken, maar op korte termijn wenst te scoren, is SEA de oplossing! Baltius biedt de mogelijkheid om jouw SEA campagnes klaar te zetten zodat deze de beste prijs/kwaliteit-verhouding heeft, of om je bestaande SEA campagne te optimaliseren. Dan sta je gegarandeerd bovenaan, zelfs boven de organische zoekresultaten.

Gespot in 3-2-1

Dankzij SEA is het mogelijk om écht bovenaan te staan, dus ook boven de organische zoekresultaten. Dat komt natuurlijk wel met een prijskaartje. Je betaalt namelijk enkel wanneer mensen op de advertentie klikken, en niet enkel zien. Bij SEA zijn overigens ook verschillende biedstrategieën mogelijk waardoor je kunt experimenteren met het beste waar voor je geld.

Zo persoonlijk als het maar kan

In tegenstelling tot klassieke reclame, waarin je op grote schaal adverteert en hoopt om je doelgroep daar te vinden, zorgt SEA ervoor dat je zo persoonlijk mogelijk tot bij de persona komt. Dat doe je enerzijds door te adverteren op relevante zoekwoorden, maar ook door remarketing of personen met een vergelijkbare interesse als je klant. Super handig en uniek dus!

Continu opvolgen

SEA werkt dan wel op korte termijn, dat wil niet zeggen dat je campagne perfect is in 1-2-3. Daarom monitoren we dagelijks (of zelfs nog sneller!) hoe je campagne presteert en waar we kunnen optimaliseren. Want ook wij willen hoge CTR-rates zien en veel conversies!

sea-thumbnail