De 4 doelstellingen voor online communicatie

De doelstellingen van online marketingcommunicatie
Bert Bossier

Geschreven door Bert

25 mei 2021

Inleiding

Uit onderzoek blijkt dat het verkrijgen van nieuwe gebruikers zo’n 6 keer duurder is dan het behouden van bestaande klanten.

De komst van het internet in 1983 bracht voor digitale marketing een waaier aan nieuwe technieken met zich mee zoals SEO, affiliate marketing, social media marketing en e-commerce. Allen hebben een sterke invloed op online communicatie en hoe bedrijven hun klanten en prospecten kunnen bereiken in deze digitale era. Deze doelstellingen zijn quasi identiek aan offline communicatie, al zijn er directere mogelijkheden. Digitale communicatie zorgt er tevens voor dat het contact met personen veel persoonlijker en direct kan. Op basis van het framework dat door InSites werd ontwikkeld, kunnen vier doelstellingen worden gedefinieerd:

Doelstellingen voor marketingcommunicatie

 

1) Ontwikkelen van merkbekendheid

    • Het merk in de evoked set (merken die overwogen worden wanneer er een behoefte is aan een product of dienst) krijgen. Merkbekendheid wordt over het algemeen verkregen door het inzetten van online advertising zoals SEA, contentmarketing, advergames, viral marketing en social media marketing.

2) Aanscherpen van merkimago en merkattitude

    • Vaststellen, vastleggen en aanpassen van de merkassociaties. Dit kan je het best bereiken door websites te gebruiken, online advertising, e-mailmarketing, mobile marketing of online games.

3) Opwekken van actie (of proefgebruik)

    • Quasi alle stakeholders (consumenten, nieuwe gebruikers en merkswitchers) hebben er belang bij om je product of dienst uit te proberen. Het is de belangrijkste doelstelling en vormt het slotpunt van vele communicatiemodellen (gevolgd door loyaliteit aanmoedigen). Het stimuleren van het uitproberen van een merk zorgt voor een hoge penetratiegraad. Mobile marketing, e-mailmarketing, e-coupons en e-sampling zijn de beste online instrumenten om dit doel te bereiken.

4) Loyaliteit creëren

    • Loyaliteit is gedrag beïnvloeden van consumenten door de tevredenheid over je product of dienst te verhogen. Het verkrijgen van een hoge loyaliteit is in principe een kostenbesparende actie, omdat uit onderzoek blijkt dat het verkrijgen van nieuwe gebruikers wel zes keer duurder is dan het vasthouden van de bestaande klanten. Hieraan gekoppeld toont het pareto-principe aan dat 20% van de klanten verantwoordelijk zijn voor 80% van de omzet. E-mailmarketing, websites, virtuele communit’s en loyaliteitsprogramma’s zullen aan deze doelstelling bijdragen.

Conclusie

Helaas wordt nog al te vaak aandacht geschonken aan het genereren van verkeer naar een website of socialmedia-account, maar dit is niet het einddoel van marketingcommunicatie. Het is eerder een tussendoel. Eenmaal een gebruiker op de website arriveert, moet deze geconverteerd worden. De instrumenten van online marketingcommunicatie kunnen worden gebruikt binnen het algehele marketingcommunicatieplan, dat ingaat op de in te zetten offline en online instrumenten. Voorbeelden van zo’n instrumenten of onderdelen zijn websites en social media. Het blijft belangrijk om deze doelstellingen steeds in het hoofd te houden tijdens het opstellen van een marketingcampagne.

Bron: Pelsmacker, P., & Geuens, M. (2019). Online communicatie. In Marketingcommunicatie (6de editie, pp. 211-212). Pearson Benelux B.V.

Gerelateerde blogs

Angular SEO: hoe begin je eraan?

Angular SEO: hoe begin je eraan?

Je Angular website optimaliseren voor Google via SEO? Ontdek alles over Javascript websites die compatibel zijn voor zoekmachines. Technische SEO voor gevorderden.

Lees meer