Hoe kies je het beste social media kanaal?

welk social media kanaal is het beste voor mijn bedrijf
Bert Bossier

Geschreven door Bert

23 februari 2021

Hoe kies je het beste social media kanaal?

Een van de moeilijkste vragen die er zijn wanneer het gaat over social media marketing, is welk social media kanaal nu het beste werkt. Hoe kies je het beste social media kanaal? Dat komt omdat er geen eenduidig antwoord op te vinden is. De beste methode blijft -zoals zo vaak in marketing- het testen van de verschillende platformen die er zijn. Wij sommen ze graag even op.

Facebook

Facebook is tot op vandaag de dag nog steeds het grootste social media platform ter wereld met meer dan 2,45 miljard gebruikers (dat is meer dan twee keer zoveel als China). De laatste jaren kwam Facebook steeds vaker onder negatief daglicht te staan doordat het data van haar gebruikers zou lekken om politieke acties mee te doen. Het businessmodel van Facebook is (net zoals bij de meeste andere platformen op social media) het verkopen van je data aan bedrijven die er in ruil voor geld voor geven zodat zij je met ads kunnen bestoken. Het is dan ook niet toevallig dat er zoveel adblockers worden geïnstalleerd.

Na het schandaal van datalekken, kwam Facebook met een nieuw algoritme waarin merken minder vaak verschenen in de feed en je vrienden (particulieren) veel vaker voorkwamen. Dat betekent uiteraard niet dat Facebook minder belangrijk is (zoals blijkt uit de cijfers van actieve gebruikers). Facebook is een van de beste tools voor het opzetten van evenementen en het creëren van groepen. Deze middelen maken het mogelijk om echte communities rond je merk of bedrijf op te bouwen.

Ook al lijkt het dan misschien interessant om een persoonlijk profiel aan te maken (want dat is gunstig voor het algoritme), een bedrijfsprofiel omvat veel meer opties en opent de deuren naar de Facebook Businessmanager, waar advertenties kunnen gemaakt worden en je dit kan koppelen aan je website via een Facebook Pixel (handig voor remarketing). Een beperking van een persoonlijk profiel is bovendien dat je maximaal 5000 vrienden kan hebben, terwijl een bedrijfsprofiel miljoenen volgers kan hebben.

Net zoals Instagram kan je er stories publiceren, wat een opkomende trend is en een vorm van ephemeral marketing is.

YouTube

YouTube is het 2e grootste social media platform ter wereld. Elke minuut worden maar liefst meer dan 500 uren geüpload. Bovendien is YouTube een alternatief voor lineaire TV aangezien het een stuk goedkoper, eenvoudiger is en je hebt een goede kans een groter bereik te krijgen. Niet enkel helpt YouTube je social media strategie en het opbouwen van bekendheid, het is ook een goede SEO-strategie. Net zoals de meeste kanalen is er de mogelijkheid om zowel organisch als betalend te posten. Sinds kort heeft dit videostreamingsplatform een alternatief aan TikTok gelanceerd, al is dit veelal een kopie en nog niet zo goed geïntegreerd. Maar ideaal voor de marketing pioniers dus.

Instagram

Instagram is het 3e grootste platform ter wereld wanneer je aan social media marketing wil doen. Zo’n 75% van de gebruikers op dit medium is tussen de 18 en 24 jaar. Ideaal dus voor bedrijven met een jonge doelgroep en buyer persona. Dit platform focust zich op visuele content (foto’s en video), maar het meest op stories. Het kwam dan ook als opvolger van Snapchat en heeft deze laatste intussen naar een veel lagere marktpositie verdrongen. Net zoals bij Facebook is het een must om een bedrijfsprofiel aan te maken. Dat maakt het bijvoorbeeld ook mogelijk om een ‘Shop Nu’-knop toe te voegen. 90% van alle gebruikers op Instagram volgt minstens 1 bedrijf of merk. Dat kan de jouwe zijn!

Twitter

Twitter is het ultieme nieuwsnetwerk. Geen wonder dat het zo populair is onder journalisten en politiekers. In tegenstelling tot de andere besproken platformen, dien je op Twitter veel frequenter te posten. Zo’n posts zijn meestal tekst, maar dat kan ook visueel met GIF’s, video’s of afbeeldingen. Het video-alternatief van Twitter is Periscope, waarmee je kan livestreamen. Livestreaming is een van de trends in 2021 die je ongetwijfeld eens moet proberen met je bedrijf. Zo weet je direct of het aanslaat of niet.

LinkedIn

Het B2B social media netwerk by far is LinkedIn. Je kan er met je persoonlijk profiel een sterk netwerk uitbouwen en als salespersoon zelfs prospecten gaan contacteren en identificeren voor een gesprek. Daarnaast wordt LinkedIn ook gebruikt voor bedrijven en journalisten die er nieuwsartikels kunnen delen. In tegenstelling tot Facebook en andere heeft LinkedIn niet zo’n uitgebreid advertentieplatform, al is het wel mogelijk om bijvoorbeeld een recruiting campagne op te zetten of awareness te verkrijgen. Uit eigen ervaring zou ik niet aanraden puur op kliks te focussen bij LinkedIn wanneer je wil adverteren. Bovendien zijn advertenties een stuk duurder dan Facebook en Instagram (Of SEA mocht je het over een andere boeg willen smijten).

Pinterest

In tegenstelling tot wat velen denken, is Pinterest niet louter B2C. Ook B2B-bedrijven vinden hun er weg. Je kan er het vaakst content vinden rond recepten, mode en architectuur. Dankzij deze reeks van bulletin boards is het een echt visueel platform. Bovendien blijven pins veel langer zichtbaar (zo’n 3 maanden), terwijl een post op Facebook vaak na enkele uren al volledig verdwenen is van gebruikers hun feed. 79% van de gebruikers op Pinterest zijn vrouwen. Zeer interessant om hier rekening mee te houden wanneer je weet dat zij vaak beslissingen maken in het huishouden en het meeste buyer power hebben.

TikTok

In 2018 begonnen en inmiddels meer dan 400 miljoen gebruikers, dat is TikTok. Het Chinese bedrijf kwam er als opvolger van het populaire Vine. De meeste video’s op TikTok zijn 15 à 60 seconden en zijn enorm interessant als bedrijf. Zeker omdat het er nog niet vaak voorkomt en je dus een grote kans maakt om gezien te worden. Uit eigen ervaring merk ik dat TikTok een veel groter bereik heeft dan tegenganger Instagram Reels. Gebruikers spenderen gemiddeld 52 minuten per dag op TikTok. Dit platform is ideaal om mee te experimenteren.

 

Gerelateerde blogs

Geen Resultaten Gevonden

De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.