Dit was SEO Benelux ’20 in Gent

seo-benelux-panel
Bert Bossier

Geschreven door Bert

16 mei 2020

De eerste SEO Benelux meetup van het jaar!

Tijdens de eerste editie van SEO Benelux voor het nieuwe decennium, werd de meetup opnieuw gehouden in de moderne gebouwen van Combell Gent. De meer dan 75 aanwezige gasten werden vanaf 18:30 verwelkomd door Mathias Noyez en het Combell-team met heerlijke spitburgers. Na het lekkere netwerkmoment konden de presentaties beginnen. Ditmaal lag de focus op e-commerce SEO. Een zeer relevant topic om KMO’s te gaan motiveren het op te nemen tegen de bekende internetreuzen zoals Coolblue of Bol.com. Met de waarschijnlijke komst van de Amerikaanse webwinkel Amazon naar onze contreien bovendien ook heel actueel.​

seo-benelux-mathias-noyez

Chantal Schinkels (Guapa e-commerce)

De spits werd afgebeten door Chantal Schinkels, Customer Success Manager bij Guapa E-commerce. Met meer dan 10 jaar ervaring binnen e-commerce en als veelgevraagd spreker voor andere events (onder andere ook te zien op BrightonSEO in april) waren de verwachtingen hooggespannen. Spoiler alert: ze werden ingelost! Haar focus tijdens de presentatie lag hier op de alom gekende 404-error.

chantal-schinkels-guapa-ecommerce

Wanneer een product niet meer in voorraad is (uitverkocht), wordt dit vaak niet correct opgevolgd door webshops. Veel webshops maken (terecht) gebruik van structured data om extra elementen in hun code te gaan toevoegen zoals de prijs en voorraadstatus, maar koppelen dit dan foutief aan hun voorraadbeheersysteem met als gevolg dat een klant wordt teleurgesteld en misschien nooit meer terugkomt.

voorbeeld-structured-data

Niet enkel structured data kan een verkeerd beeld geven over de voorraadstatus van een product. Zo is er ook de ‘notify-me’ waarbij bezoekers hun emailadres kunnen achterlaten om op de hoogte te blijven over productbeschikbaarheid. De realiteit toont echter dat dit vaak nooit meer op voorraad zal komen. Klanten verkeerde hoop geven kan een imago nog zwaarder schaden dan een uitverkocht product. Zorg dus dat je als eigenaar een duidelijk beeld hebt over je productcatalogus en welke status ze hebben. Maak hierbij ook een onderscheid tussen nooit meer leverbaar en tijdelijk uitverkocht.

Om als SEO specialist te zien welke pagina’s een foutmelding geven, kan je dit laten crawlen door Screaming Frog. Deze spider laat zien welke producten uit voorraad zijn en die wellicht een foutmelding geven (via custom extraction van bepaalde HTML codes op een pagina). Vervolgens ken je een 404 toe aan deze uitverkochte producten. Zijn er producten die wellicht ooit nog op voorraad komen? Dan is de beste oplossing ze onzichtbaar te maken voor interne zoekopdrachten, zo’n pagina’s hebben wel een correcte 200 statuscode maar zijn niet waardevol voor een klant aangezien het product toch niet kan gekocht worden. Je zal ze dus tijdelijk uit de interne zoekopdrachten gooien tot ze terug op voorraad komen.

Hier beslis je als marketeer ook over de waarde van productpagina’s die een out of stock status hebben. Bevatten ze goede content en interne linking? Dan is het wellicht toch interessant om ze te laten staan zodat ze hun autoriteit niet verliezen en teleurgestelde bezoekers kunnen overtuigen met alternatieven of interne links naar andere pagina’s.

Omdat productpagina’s die nooit nog op voorraad komen uiteindelijk worden verwijderd, zal je als gebruiker hier ook stoten op de 404-error waar ik in het begin van deze blog over sprak. Chantal gaf hier in haar presentatie enkele voorbeelden van bedrijven die dit op een creatieve manier hadden opgelost via een custom 404. Zo kan Amazon bijvoorbeeld de pijn enigszins verzachten door een foto van een hond aangevuld met een zoekbalk. Via deze weg wordt de klant aangemoedigd te blijven zoeken op de huidige website en krijgt concurrentie minder kans.

amazon-404

Jente Kasprowski (Inventis)

Na een presentatie over het belang van een goede koppeling tussen voorraadbeheer en SEO, kwam Jente Kasprowski naar voren voor zijn keynote omtrent een case van de Belgische babywinkel Babloom. Als zaakvoerder van Inventis (web agency) is hij al meer dan 17 jaar actief in het bouwen van kwalitatieve websites met aandacht voor correct geïmplementeerd SEO-technieken. Naast Blabloom staan ook nog enkele kwalitatieve referenties op zijn portfolio zoals de website van Pukkelpop, Ancienne Belgique en Primus.

jente-kasprowski

Door zijn ervaring in het werkveld werd hij gedurende zijn carrière ook vaak geconfronteerd met ontelbare algoritmes die Google de afgelopen jaren heeft ingevoerd. Zo startte hij een website die content overnam van andere websites om te dienen als één grote index. Alles liep goed en met 10.000 dagelijkse bezoekers was het een waar succes. Tot Google 2 jaar later duplicate content begon te verbieden. Jente zag het zoekvolume zakken naar amper 300 bezoekers per maand.

Dit brengt zijn verhaal nog eens een aantal jaar verder tot nu met Blabloom. Als nichespeler (ecologische babybwinkel) is het bijzonder moeilijk om het te gaan opnemen tegen de grote spelers, maar dat is juist de sterkte van Blabloom. Door hun vakkundige kennis bieden ze waardevolle content aan aan hun doelgroep. Het resultaat? Hogere rankings binnen de SERP dan internetreuzen als Bol.com!

Door sterke content te gaan produceren en dit vervolgens te verspreiden via sociale media als Facebook, kon Blabloom een enorm sterke positie bemachtigen. Maandelijks klikken zo’n 25.000 bezoekers op de merknaam en zijn er gemiddeld 2000 organische bezoekers per dag op de website.

Hierbij gaf Jente ook nog enkele factoren mee die zeker niet onbelangrijk zijn binnen de SEO-wereld. Zorg bijvoorbeeld voor gedetailleerde categoriepagina’s. Door simpelweg de naam te wijzigen van ‘gehoorbescherming’ naar ‘gehoorbescherming voor kinderen en baby’s’ zag Blabloom een enorme boost in hun Analytics.

Houd bij het schrijven van content marketing ook rekening met het menselijke aspect. Veel SEO-copywriters doen aan keyword stuffing maar zoekmachines worden hiervoor immuun en gaan je op termijn afstraffen voor dergelijke praktijken. Schrijf dus voor mensen en accepteer user-generated content. Zorg daarbij ook voor een sterk netwerk van interne links. Anno 2020 blijf je hier gegarandeerd mee scoren.

Bij het opstellen van een zoekwoordenonderzoek om aan content marketing te doen, kan je je bijvoorbeeld gaan informeren bij de helpdesk van het bedrijf. Deze persoon komt regelmatig in contact met klanten en prospecten en weet vaak het best wat er leeft in de sector.

Opnieuw een zeer boeiende presentatie met waardevolle inzichten, specifiek gericht op content marketing. Alhoewel Blabloom nog werk heeft inzake het structureren van blogs binnen hun CMS, zijn ze het levend bewijs dat kleinere bedrijven toch weerstand kunnen bieden aan multinationals.

Wil je alle slides van deze presentatie nog eens herbekijken? Dat kan hieronder!

Panel

Om SEO Benelux af te sluiten, werd een panel georganiseerd met 4 ervaren sprekers. Naast Jente en Chantal, waren ook Jeroen Sneppe van Grava en Daan Deruyter van Colruyt Group aanwezig. Als SEO Lead & SEA Consultant werkt Jeroen aan het opstellen en uitvoeren van doordachte SEO-strategieën. Daan Deruyter is als Digital Analyst actief voor grote webshops binnen Colruyt Group en heeft dus ook de juiste ervaring binnen e-commerce SEO.

Zo werd bijvoorbeeld besproken dat Inventis geen zoekwoordenonderzoek doet vooraleer het heeft gekeken naar de business strategie. Wanneer je dit juist hebt bekeken en hebt vergeleken met een analytics tool zoals Google Search Console.

Naast een voorbereiding op zoekwoordenonderzoek, is onderzoek op vlak van seasonability ook significant. Hierdoor kan je via top topicals gaan inspelen met gerichte content marketing om zo een belangwekkende doelgroep aan te spreken.

Ten slotte ga je gaan kijken om zo’n wijzigingen regelmatig te gaan monitoren. Wanneer er ergens iets misloopt in het systeem, is het belangrijk om hier als marketeer snel op in te spelen en zo de schade te beperken. Een handige tool hiervoor is Content King. Dit stuurt alerts uit via Slack of email wanneer er iets foutloopt binnen een analytics programma.

Conclusie

Een e-commerce website opzetten vraagt veel tijd en geld. Maar wanneer je je gaat richten op een niche en klein begint, is er zeker toekomst om te winnen van de grote spelers.

De volgende afspraak?

Een volzette editie van SEO Benelux in Rotterdam!

Gerelateerde blogs